Η Μαρία Χανιωτάκη είναι σκηνογράφος. Είναι όμως και ποιήτρια, που εκφράζεται
μέσα από το παραμύθι και τη ζωγραφική. Η φαινομενική πολυπραγμοσύνη της συνθέτει
ένα παζλ μιας και μοναδικής εκφραστικής δύναμης. ’υλα, ονειρικά, λαμπυρίζοντα,
απλώνονται τα Σπίτια στα λιβάδια, τα Λουλούδια στους Αγρούς και η Ηχώ στον
Αέρα... στη νέα ενότητα της εικαστικής δουλειάς της. Με στρας, φτερά και χρώματα
σε σκόνη, αιχμαλωτίζεται ο Χώρος -το Φως στα χρωματιστά Λουλούδια, η Κίνηση
στον Κύκνο, ο Ήχος στην Ηχώ. Με φωτογραφίες σε διαφάνειες αιχμαλωτίζεται ο
Χρόνος... Αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις των υλικών, επεκτείνονται σε μεταμορφώσεις
προσώπων, συχνά πρόσωπα του ιδιωτικού της χώρου. Ανθρώπινες μορφές ερμηνεύουν
λουλούδια, και πρόσωπα με συναισθηματική η συμβολική βαρύτητα μεταμορφώνονται
σε Αγίους. Τη θηλυκή υπόσταση με θρησκευτικές προεκτάσεις τιμά, όχι μόνο με
τα τέσσερα επεισόδια του προπατορικού αμαρτήματος Εύα, αλλά και με το πολυεπίπεδο
έργο της Αγία. Η ελεγειακή μορφή της Αγίας, πολυδιάστατη στην εκτέλεση, αλλά
και εννοιολογικά, αιχμαλωτίζεται στον βυζαντινίζοντα τύπο, αποκτώντας διαχρονικότητα.
Η εναλλαγή δισδιάστατων επιφανειών, όπως το χρυσό φωτοστέφανο, με στοιχεία
που παραπέμπουν στις τρεις διαστάσεις, ανακαλεί στη μνήμη μας έργα ευρωπαίων
ζωγράφων από το πέρασμα του Συμβολισμού στην Art Nouveau. Η τεχνοτροπία συναντά
εδώ την πηγή έμπνευσης, τους στίχους του συμβολιστή ποιητή Μαλαρμέ.
Πίσω από μελετημένες μεταμορφώσεις, που αποκαλύπτονται κάτω από ιμπρεσιονιστικές
όψεις της φύσης και πίσω από συμβολικές προεκτάσεις, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος
με μια κοσμοθεωρία ευαισθησίας και ανησυχιών...
Εργίνα Ξυδού, ιστορικός Τέχνης |